Recipes for Ramadan (Malay)

Ramadan adalah waktu yang seronok, refleksi diri, dan berkumpul bersama keluarga dan orang tersayang. Dan apakah cara yang lebih baik untuk menikmati perayaan selain dengan makanan yang lazat?

Sama ada aroma daging panggang yang menggiurkan, rasa manis pencuci mulut berwarna-warni, atau seteguk minuman sejuk yang menyegarkan, bazar Ramadan menawarkan pelbagai hidangan lazat yang sukar untuk ditolak.

Walau bagaimanapun, dengan begitu banyak pilihan yang tersedia, ia boleh membingungkan ramai antara kita untuk membuat keputusan tentang apa yang hendak disediakan atau dihidangkan pada waktu Sahur atau Iftar.

Dari situlah kami bantu anda! Biar kami bimbing anda melalui beberapa pilihan bazar Ramadan paling popular yang boleh anda sediakan semula dengan mudah di dapur anda sendiri.

Chicken Ayam

Bolehkah anda bayangkan Ramadan tanpa menikmati rendang yang lazat? Kita pasti tidak boleh!

Rendang ayam digemari oleh masyarakat Melayu. Hidangan ini boleh dipelbagaikan dengan menggantikan dengan daging lembu atau kambing.

Ramadan ini, nikmati aroma yang menyelerakan dan keenakan Rendang Ayam bersama keluarga tersayang!

Sate Ayam

Sate Ayam yang lembut, enak dan penuh rasa ini merupakan satu lagi hidangan Ramadan yang pasti ada.

Sama seperti Rendang Ayam, anda boleh menggantikan ayam dengan alternatif pilihan anda, sama ada kambing, daging lembu, atau ikan.

Sediakan citarasa anda untuk ledakan rasa hebat dengan setiap suapan Sate yang lazat!

Popia Goreng

Hidangan yang menarik dan mengujakan ke meja Iftar anda, popia goreng ini menawarkan gabungan pelbagai tekstur dan perisa.

Rasai kuih Popia Goreng kami yang rangup dan sedap!

Kebab Daging Lembu

Tiada apa yang dapat mengalahkan kesederhanaan dan daya tarikan kebab lidi yang enak. Ia adalah pilihan hidangan yang sempurna, terutamanya apabila anda berasa lapar.

Nikmati Kebab Daging Lembu kami yang lazat yang akan membuatkan selera anda bertambah! 

Tiada hidangan yang benar-benar lengkap tanpa pencuci mulut yang lazat untuk memuaskan selera anda…

Kuih Ketayap

Pencuci mulut yang menarik ini merupakan jualan popular di bazar Ramadan. Ia diperbuat daripada kelapa parut dan penkek padan nipis, menghasilkan gabungan rasa yang sempurna dan menyelerakan.

Anda mungkin menganggap bahawa Kuih Ketayap adalah hidangan yang mencabar untuk disediakan, tetapi kami di sini untuk memberitahu anda sebaliknya! Ikuti resipi Kuih Ketayap mudah kami, dan anda akan dapat menikmati hidangan lazat ini dalam masa yang singkat. 

Membekukan makanan adalah cara terbaik untuk menjimatkan masa untuk mempersiapkan Ramadan, dan jika dilakukan dengan betul, kualiti makanan tidak akan terjejas.

Berikut ialah 3 peraturan berguna untuk pembekuan:

  1. Air mengembang apabila dibekukan, jadi mana-mana makanan yang boleh mengalami sedikit dehidrasi akan membeku dengan baik.

  2. Untuk memastikan pemanasan semula yang optimum, sebaiknya ikut kaedah memasak asal bagi kebanyakan makanan, seperti memanaskan semula kari di atas dapur. Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian, kerana makanan tertentu seperti roti pisang mungkin akan menjadi terlalu kering apabila dipanaskan semula di dalam ketuhar (oven) dan mungkin lebih baik ia dipanaskan di dalam ketuhar gelombang mikro (microwave).

  3. Kehadiran udara perlu dielakkan.Adalah disyorkan untuk mengeluarkan udara dari beg dan bekas sebanyak mungkin sebelum membekukan.

Ingin menjimatkan masa dalam penyediaan hidangan? Cuba Pek Lazy Farm To Table - sama ada anda mahukan makanan yang telah dimasak, daging perap atau mi segera dan nasi, kami sedia membantu anda.

Comments (0)

Product added to wishlist
Product added to compare.

This site uses cookies to personalize your experience, analyze site traffic and keeps track of items stored in your shopping basket.

By clicking ACCEPT or continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. See our Privacy Policy for more details